søndag 22. mars 2009

La oss ikke glemme BUDSKAPET i Twilight. Mormonerne tolker Edward, og litt fanhysteri.

Det er søndag, og i ytringsfrihetens navn gir jeg ordet til - ta-tara-ta - Mormonerne.

Ja, Stephenie Meyer er mormoner. Og nei, det er umulig å lese Twilight uten å se at ett mulig budskap (på tross av at forfatteren selv benekter at bøkene har et slikt budskap) er seksuell avholdenhet. Eller i det minste at menn skal utøve selvkontroll. Eller at glitrende menn skal utøve selvkontroll. Whatev.

Jeg sitter her med bena høyt og reparerer etter gårsdagen, og gir dere to artikler jeg fant på Twilightguide.com. Den første er oppvarming, og heter What girls want: An Edward, og er skrevet av Dr. Miriam Grossman fra - av alle ting - Centers for Decency.

Den andre går virkelig i dybden, og heter Edward, self-mastery and the marital fire, og er skrevet av Laura M. Brotherson fra Mormon Times.

Team Buffys første tanke etter å ha lest dette er at det ER for sent, og at jeg kommer til helvete. Mer whatev. Får håpe det er der moroa er. For det andre tenker jeg at det vil ikke skade om noen amerikanske jenter utsetter tenåringsgraviditeten sin etpar år på grunn av Twilight.

På den annen side er det ikke avholdenhet som rinner meg i hu når jeg tenker på Twilightfansen...Sorry, Stephenie, du kan ha skutt deg selv i foten her.


Lagt ut av twilightloveOME.

Du kan også sjekke ut mitt tidligere innlegg om fenomenet Twilight, en noe mer dempet versjon - det er tross alt søndag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar