søndag 19. juli 2009

True Blood. Og Team Buffy erkjenner straffeskyld.

Jeg har en liten innrømmelse å komme med. Den siste tiden har jeg vært utro - i alle betydninger - mot Edward, ja kanskje til og med mot Rob. Og den jeg har vært utro med heter Bill Compton og er en viss vampyr i bok - og tv-serien True Blood.

Ok. Siden alt nå skal på bordet har jeg også vært utro med Eric Northman, den andre vampyren (og da mener jeg den andre HOTTE vampyren) i True Blood.

Men la meg først ta et steg tilbake. I dette universet har vampyrene stått fram med sin eksistens, og er i ferd med å integreres i samfunnet. De trenger ikke menneskeblod lenger, fordi japanerne har fremstilt syntetisk blod. Ikke at ikke menneskeblod fortsatt smaker bedre (skal vi gjette? Tofu?)...

True Bloodtraileren:

Fra whativylikes.

Heltinnen, Sookie Stackhouse, jobber som servitør i baren Merlotte's i Bon Temps, Louisiana. Sookie er telepat, og kan lese tankene til folk - men ikke vampyrer. Så når vampyren Bill dukker opp, fremstår han som ekstra interessant...Og sa jeg at sjefen til Sookie, Sam, er en shapeshifter? Og han er forelsket i henne, men hun vil bare være venner. Og etterhvert blir hun også venn med varulven Alcie, som også er forelsket i henne...Men Sookie holder seg til vampyren(e)?

Og selv om vampyrene og varulvene ikke går så godt sammen, hender det at de samarbeider mot en felles, ytre, fiende? Og ja, de første bøkene ble skrevet før Twilight.

Introen til serien er noe av det beste jeg har sett - den fanger stemningen helt perfekt:

Fra Galenmereth.

Kortversjonen: Hvis du syntes Twilight var ok lesning (les: du likte fenomenet Twilight blunk blunk), og godt kunne tenke deg noe av det samme, men uten en sutrende heltinne OG masse, dampende sex - litt mer gråsoner, litt mer fucked up, litt mer pragmatisk - og sa jeg hotte vampyrer, varulver og whatnot? Sjekk ut True Blood.

Bøkene er skrevet av Charlaine Harris, er kjent som Sookie Stackhousebøkene eller The Southern Vampire Series. Den første boka heter Dead Until Dark. Her en liten smakebit - et lite Sookiesitat som jeg synes beskriver forskjellen fra Twilight og Bella på en utmerket måte:

Sookie bor sammen med bestemoren sin, og har nettopp møtt Bill. Bill skal komme innom samme kveld.

"When Gran urged me to get in the shower and change my clothes, I realized that she regarded Bill the vampire as my date. That made me feel a little odd. One, Gran was so desperate for me to have a social life that even a vampire was eligible for my attention; two, that I had some feelings that backed up the idea; three,that Bill might accurately read all this; four, could vampires even do it like humans?"

Ta den, Twilight.

Her er Bill, Sookie og litt Eric i all sin prakt.

Via ontd.

Og hvis du fortsatt lurer - de kan do it. A lot.

2 kommentarer: