fredag 29. januar 2010

Team Edward vs Team Damon, og TBs spekulasjoner om Vampire Diaries

Jeg innrømmer det. Jeg ser på Vampire Diaries og synes det er helt ok (og stadig bedre), selv om jeg liker Being Human og True Blood bedre. Dessuten er tv-serien Vampire Diaries bedre enn bøkene, og jeg koser meg hver gang de spøker med Twilight eller har scener og replikker som er så like, så like...

Vil du sjekke ut den nye Volvoen min?


Jeg har flere teorier på det med likheten. For det første må vi ha for oss av Vampire Diaries ble skrevet tidlig på nittitallet - lenge før Twilightsagaen, og jeg synes ikke Vampire Diariesbøkene og Twilightbøkene er særlig like i det hele tatt. Hva er det da?

Tilfeldighetsteorien:

Det kan være tilfeldig. Akkurat som thrillere eller westernfilmer har visse likheter, har vampyrfilmer - og serier det også. Vampyrene i det 21. århundre er ikke lenger (bare) monstre og massemordere, men litt deprimerte, selvhatende typer som vil finne tilbakke til sin menneskelighet ved å leve "normale" liv osv osv. Dessuten inneholder alle high schoolfilmer scener fra parkeringsplasser, sportsarrangement og samtaler ved skapet (særlig det med skapet er viktig, jeg lurer på om min tid på videregående hadde vært mer spennende hvis vi hadde sånne skap å henge ved?). Hallo! Senest i går fikk vi redde-noen-fra-en-bil-scene i Being Human. Det er sånn det er, det er uunngåelig.

Vampyrer ser sånn ut i dag!


Den litt negative hermeteorien:

Twilight solgte i bøtter i spann. Alle som likte Twilight vil gi Vampire Diaries en sjanse. Vampyrserier er in. Og hvor ille er det egentlig med et par, tre hotte, unge menn som alle vil ha vår heltinne og liker å henge ved skapene sine? Hvorfor ikke melke hypen for det den er verdt?

Det er her det skjer!


Den litt onde 'dette-klarer-vi-bedre'-teorien:

Jeg sier det her selv om jeg elsker Twilightfilmen, og har funnet ut at jeg liker den bedre enn New Moonfilmen - Ved å legge inn referanser og likheter med Twilightfilmen sier de "se, vi klarer å gjøre det samme, bare bedre og kulere enn i Twilightfilmen." Eksempel: Damon som leser Twilight og sier at Edward er "whipped" og at de lever i den virkelige verden, der vampyrer ikke glitrer...Eller i siste episode på onsdag der Elena begynner å legge sammen fakta om Stefan og trekker sin konklusjon, og ser ut til å bli SINT, i stedet for Bellas litt mer spede "I don't care"-reaksjon. Eller i siste episode da Damon naturlig kunne ha kastet t-skjorta men ikke gjorde det. Haha.

Ikke-skjorteløs mann.


Det kan også være at jeg ser en masse likheter ingen andre tenker på, fordi jeg er så ahem interessert i sjangeren. Men jeg tror ikke det. ER det en ting jeg har lært om filmproduksjon er det at ingenting er overlatt til tilfeldighetene (unntatt i Catherine Hardwickes filmer, da:-)

Tilfeldig? Det kan jo være det universelle vamyrhåret!

Alle bilder fra Elena2597/fanpop.com.

Men en ting skal IKKE Vampire Diaries ha. Aldri i verden om Damon kunne tatt Edward! Hallo, nærmest udrepelig, superkrefter, trenger ikke å sove, tåler sollys, leser tankene dine...

Newsflash, Damon - Edward kan bare vente på sola og rappe ringen din (jeg visste at jeg en dag ville få bruk for å vite om triksa til Buffy the Vampire Slayer:-)


Fra kjmchjzun0 via Eclipse Movie.

Flere teorier?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar