søndag 14. juni 2009

Moren min anmelder Twilight og New Moon: Robby Patty, Bella puppy og Jacob who?

Jeg klarte av en eller annen grunn ikke å stoppe å prate om Twilight sist jeg hadde foreldrene mine på besøk. En gang utpå kvelden rømte kjæresten min inn på soverommet og hevdet at jeg hadde snakket kontinuerlig om Twilight i fem timer og at han ikke. Orket. Mer.

Min versjon er at det bare hadde gått to timer, fordi vi teknisk sett ikke kan telle med de tre timene vi var ute og spiste på restaurant, siden jeg da ble kontinuerlig avbrutt av moren min som ville snakke om hvor besatt HUN var av Paradise Hotel (ja, du leser riktig). Vel og merke for å studere de interessante gruppeprosessene på hotellet. Litt på samme måte som jeg er interessert i fenomenent Twilight. Det er likevel utrolig hvordan man kan bonde over en Cosmo eller to. Og det virket helt naturlig å avslutte kvelden med høytlesning av det første kapittelet i Twilight.


Fra Twilight Sucks!!!

Den første reaksjonen til moren min var sjokk og vantro over at ei ung jente som Bella kunne involvere seg med en vampyr som kunne drepe henne, og hvordan skulle dette gå, og hvor dum gikk det egentlig an å være. Jeg fikk likevel overtalt henne til å kjøpe med seg Twilight og New Moon før hun reiste på ferie til Thailand, sånn for å gi det en sjanse. Her er tilbakemeldingen jeg nettopp fikk i retur på e-post, og jeg må si, hun har fått med seg det viktigste.

Den alternative Edward-møter-Bella versjonen.

Fra Twilight Secrets.

Tittel: Robby Patty

(Moren min foreslo i en senere e-post at jeg kunne kalle anmeldelsen "jeg ble bitt, men tanna brakk". Hun kunne også avsløre at hennes Edward (dvs. hennes dødelige fjortisforelskelse) i dag er sjefen hennes. Pikant, dog muligens årsaken til forslaget om "tanna brakk".

Innledning og hvorfor både Edward og Jacob snuser på Bella og ingen andre

"Min litterære utskeielse på denne turen har altså vært de to første bøkene om vampyrer og varulver som utrolig nok har en felles puppy. Ikke så utrolig kanskje, det er jo ikke alle tenåringsjenter som har utviklede nerver til å leke med monstre, så det er vel til syvende og sist ikke så lett for kara å kunne velge mellom normale damer å snuse på, som ikke er skvetne, mener jeg.

Moren min synes Robert Pattinson er perfekt

"Først er å si at ut fra de bildene jeg har sett av Rob som vampyr, så passer han inn i rollen helt perfekt. Det ser forøvrig ut som om han er slanket litt i fjeset, eller kanskje det bare er sminken som bedrar. Dessuten har han vel fløyelsstemmen, og han lukter sikkert OK også."

Robs vakre åsyn.

Fra Robsessed.

Moren min er sånn passe kritisk til Bella og Smeyer

"Så var det Bella da, stakkar. Hun er jo bare 17 år, og forfatteren har sikkert en datter med 17-årige irrasjonelle trekk som modell. Det er nok ganske på kornet at en 17-åring kan bli så forelsket i en gutt som er direkte farlig, selv dødelig. Det er stort sett i den alderen at følelsene er så blindt overmannende, at øyeblikket her og nå betyr alt, og konsekvenser er et fremmedord. Sånn sett må jo forfatteren treffe den aldersgruppen helt billabong på spikerhodet."

Lidende Edward i New Moon.

Fra lionandlamb.

"Bortsett fra det, så har det jo blitt mange gode romaner ut av kjærlighetshistorier der kjærligheten er altoppslukende, betingelsesløs, trosser alt - og er ren, ren, ren - og reservert for den ene. Det er heller ikke overraskende at denne kristne og puritanske forfatteren helt greier å unngå å problematisere (den manglende) seksualiteten i forholdet. Sånn sett burde det jo ha vært en bok om seksåringer. Men bevares, bare du du greier å komme deg gjennom alle Bellas sutrete mistenkeliggjøringer av Vampys utsagn, så er plottet ganske godt."

Moren min er nå besatt av Twilight

"Jeg må nok fortsette. Fortsettelsen er nemlig lovende. Nå er forholdet etablert, og den praktiske hverdagen står for døren. Da tenker jeg det blir litt knirking i svingene. Og mange dilemmaer med påfølgende valg vil sikkert komme. Det store spørsmålet er likevel - blir hun vampyr eller ikke? Er det virkelig den store kjærligheten som tåler alt, så er jo det den naturlige konsekvensen. Potter-Rowlings ville muligens gått for en transformasjon, men ut fra denne forfatterens amerikanske (antatte) God saves us all-holdning, så vil jeg tro at hun blir "reddet". Eller så blir hun for gammel."

Edward redder Bella.

Fra roflrazzi.com.

Moren min sier enkelte ting jeg ikke kan forholde meg til

"Nå, kjære datter, er det snart sommer i Norge. Du får rive deg litt løs fra bloggen din og se på verden og din kjære før vinteren kommer igjen - og det gjør den vel snart for dere! There is something out there, you know."

5 kommentarer:

  1. Har du fått dette med deg?
    Ikke gled deg for mye til frieriet!

    http://www.twifans.com/profiles/blogs/marriage-proposal-dropped-from

    SvarSlett
  2. Moren din er dødskul, forresten.
    Du burde la henne skrive for bloggen din oftere! 8D

    SvarSlett
  3. Her er originalartikkelen som hever at Chris Weitz dropper frieriet
    http://www.moviesonline.ca/movienews_16857.html

    Jeg er kanskje i fornektelse, me kilden er Life&Style, og det er et sladderblad som vi ikke skal tro på i ett og alt. For det andre, Chris Weitz og skuespillerne sier jo hele tiden at de holder seg tett til boka, OG de hører på hva SMeyer sier - og jeg tror ikke hun synes det er ok at de dropper frieriet.

    Men- kanskje de utsetter det til Eclipse?

    Vi får vente og se - jeg blir dødssur om de dropper det helt:-(

    SvarSlett
  4. jeg sverger herved til Team TBMamz!

    SvarSlett
  5. Jeg kan rapportere at TBMamz føler seg beæret.

    SvarSlett