torsdag 19. november 2009

Dagbladet SLAKTER New Moon, Filmpolitiet er litt snillere i sin anmeldelse

I dag er det tid for de norske filmanmeldelsene av New Moon. Dagbladet er først ut, med anmeldelsen BLOD SUGER - fansen fortjener bedre:

"Hvorfor anstrenge seg mer enn man må? Folka bak «New Moon» tror antakelig Twilight-seriens lidenskapelige lesere på dette punktet er så blindt blodtørstige at de er fornøyde bare det kommer en ny film, bare Robert Pattinson er der, bare han går og snakker og flekker av seg skjorta iblant.

Det er vanskelig å tenke seg noen annen grunn til at de har kvittet seg med Catherine Hardwicke, som regisserte den helt fine «Twilight», og hyret inn Chris Weitz, regissøren som føkka opp «Det gylne kompass» og som nå føkker opp «New Moon». Fansen hadde fortjent bedre."


Fra Robsessed.

Og det bare fortsetter, med undertitler som PINEFULLT (Edward og Bellas kjærlighet), INGEN ATMOSFÆRE (filmen), FURTEN (Bella) og VOKSKABINETT (Cullenfamilien).

Hvis anmelderen har rett (blasfemi, ja, jeg vet) er min verste Chriz Weitzfrykt - at han skulle føkke opp Twilightsagaen på samme måte som The Golden Compass noe han lovet å IKKE gjøre, - bekreftet. Dessverre.

Dagbladet gir ternigkast 2.

For å kompensere ser jeg meg nødt til å poste Twilightvideoen Hallelujah:


Fra xxsavvy.

Filmpolitiet er litt snillere, og gir filmen en sjanse:

"Twilight-sagaen fortsetter med “New Moon“, og filmen holder nok til å tilfredsstille fansen, selv om den kanskje ikke vil skape særlig mange nye.

Du får se både vampyrer og varulver, men i forholdsvis liten grad, fordi filmen fokuserer på Bellas forhold til sine gutter. “New Moon” gir deg en god dose hjerte og smerte, med pene bilder og et godt soundtrack, men har også tendenser til dårlig skuespill, og et manus som forsøker å gape over litt for mye historie."


Fra Robsessed.

Filmpolitiet synes heller ikke New Moon fungerer som en historisk filmromanse:

"Regissør Chris Weitz legger ikke opp til sterk felleshulking i kinosalen, men tilfører historien nok vanskelig kjærlighet til at det oppstår noen interessante konfliktsituasjoner. Weitz burde derimot ha evnen til å se at filmens vendepunkt, som gjør at hovedfigurene må ut på en lengre reise, er fryktelig klønete løst, og gir ”New Moon” en stygg ripe i lakken."

Her er min største innvending mot Twilight videreført - at de ikke klarer å fremstille den episke kjærlighetshistorien. Juryen har vært ute ifht spørsmålet om det er manusforfatter Melissa Rosenberg eller Catherine Hardwicke hadde skylda, men hvis dette er dårlig også i New Moon lander jeg på Rosenberg. Desverre, part deux.

Filmpolitiet gir terningkast 4, det samme som de ga Twilightfilmen.


Jeg kommer til å legge ut filmanmeldelser i dag etterhvert som jeg finner dem - tips meg gjerne!

2 kommentarer:

  1. De få anmeldelsene jeg har lest til nå har iallefall fått med seg at det for fansen nok er annerledes å se denne filmen, enn for de som tar seg en tilfeldig tur på kino...

    Personlig er det å SE historien på et lerret, ikke bare inni hodet mitt, noe jeg gleder meg til uansett. At Cullen-familien ser ut som voksfigurer er egentlig helt greit, de er jo en familie som skal se annerledes ut uansett, hehe...

    Da jeg så Twilight første gang gjorde den langt ifra det samme inntrykket som da jeg så den om igjen. Og jeg er av de som så filmen før jeg leste bøkene, og etterhvert som jeg har sett Twilight en rekke ganger, så er det det at man kjenner alle personene så godt(fra bøkene) som gjør at man ser filmen også på en annen måte... syns JEG.

    Jeg er villig til å se igjennom fingrene med mye, det har jeg sagt før, hehe...

    SvarSlett
  2. Jeg også.

    Jeg synes det er trist om filmen er dårlig, og det beste ville vært en FANTASTISK film, men den er virkelig critic-proof.

    Jeg synes du sa det så bra "Personlig er det å SE historien på et lerret, ikke bare inni hodet mitt, noe jeg gleder meg til uansett." Helt enig!

    Filmen har Edward. Check. Robert Pattinson. Check. Skjorteløse menn. Check. Volturi. Check. Og da er jeg allerede tilfredsstilt. Og tenk på alt bildematerialet de flinke videomakerne på youtube får å boltre seg i, for oss som liker sånt?

    Jeg må også legge til at mitt inntrykk er at fantasy og sci-fifilmer sjeldent får gode terningkast...Selv om fansen digger det.

    SvarSlett