søndag 31. januar 2010

Hvorfor Twilight - og New Moonfilmene er bedre enn bøkene

La meg først si: I følge Vulture/nymag.com. Personlig synes jeg nesten alltid at boka er bedre enn filmen, med noen ytterst få unntak (Vampire Diaries og True Blood er for eksempel bedre enn bøkene, for å trekke fram noe fra vampyrsjangeren).

I dag har jeg klikket meg rundt på den gode, norske filmbloggen Montages, der jeg blant annet har fått med meg den timeslange podcasten om vampyrfilmer (anbefales, og du har tid, det er søndag) og deres dekning av fenomenet Twilight og New Moonfilmen:

"Å kombinere lengselen, følelsen av å være annerledes og den intense, umulige kjærligheten til en tenåringsjente med heftig action, heite vampyrer og varulver, er usedvanlig fengende. I filmatiseringen har de også greid kunststykket å caste den ultimate tenåringsvampyren. Robert Pattinson fyller rollen som Edward perfekt og tiltrekker seg en bråte fans, rett og slett fordi han er så ufattelig kjekk. De bommer etter min mening med en del av de andre vampyrene, og sliter med å forfine det visuelle uttrykket i sminke og kostyme. Som gammel vampyrfan fniser jeg litt av den tilgjort ærverdige vampyrklanen som dukker opp. Av den, og av den litt slurvete, norske tekstingen. Men noe skal man da ha å le av også."

Men siden det er helg og søndag (en dårlig unnskyldning, jeg vet, det her gjelder nok alle dager i uka) har jeg mer lyst til å fokusere på det lette og underholdende enn det dype og analytiske. Det som fanget oppmerksomheten min mest var at jeg ramlet over lenken til Vulture/nymag.coms to bildeserier 28 grunner til at Twilightfilmen er bedre enn Twilightboka og 34 grunner til at New Moonfilmen er bedre enn New Moonboka.

Dette er tull og fjas (og dermed midt i blinken for meg). Mens bildeserien om Twilightfilmen først og fremst er en hyllest til at Catherine Hardwicke greide å lage enn hippekul film ut av SMeyers moralske og litt kjedelige materiale (deres ord), er bildeserien om New Moonfilmen vel egentlig en slakt av BÅDE New Moonboka og Chris Weitz sin film...ispedd et stort fokus på Tayobs magemuskler.

Her er en smakebit fra Twilight:





































New Moon. Dette er litt vondere:
































Alle bilder fra Summit/New Line Cinema/M-L Price/iStockphoto via Vulture/nymag.com.

Seriøst. Jeg reagerte ikke på beskrivelsene eller hva Edward sa i det hele tatt når jeg leste bøkene. Jeg syntes alt passet i kontektsten og bare var fint, jeg!

Få med deg resten av bildeseriene om Twilight og New Moon her.

2 kommentarer:

  1. Ja, er helt enig. Jeg kan ikke huske alle de beskrivelsene eller det Edward sa i boken. Virket så fint og flott det. Uansett, bøkene er jo mye bedre enn filmen. Hele kinosalen lo da vi så Edward og Bella løpe i fremtiden i skogen for å jakte. Come'on!

    SvarSlett
  2. Ja, løpinga i skogen var supercheesy! WTF?

    Jeg har alltid sett for meg vampyr-Bella ikledd svart lær, eller i det minste noen fancy, moderne designerklær - kanskje ikke helt Selene i Underworld (det er SMeyers univers vi snakker om), men ikke den sukkersuppa vi fikk. Hva tenkte de på?

    Jeg krysser fingrene for at det blir noe annet, og har laget meg min egen lille teori om at Alice sin visjon var en slags løgn hun presenterte for Aro, og ikke sånn det kommer til å bli.

    Det er jo ikke sikkert Chris Weitz skal lage Breaking Dawn heller!

    SvarSlett