fredag 23. april 2010

De første norske anmeldelsene av Remember Me

I kveld er KVELDEN - endelig e-n-d-e-l-i-g ENDELIG er det premiere på Remember Me. Jeg har gledet meg i så mange måneder og laget film i hodet av hvordan det kommer til å bli, og siklet på bildet og lest manuskript og anmeldelser (men ikke sett filmen på forhånd) at jeg helt har fortrengt at jeg egentlig ikke liker sånne filmer. Jeg er litt mer hjerte, smerte, gravide tenåringer som blir slått og voldtatt, thriller, fantasy, sci-fi, Hong Kong-action type jente, men jeg kan ikke forstå at jeg IKKE vil like filmen, heller. Og her har jeg et stikkord på tungen som du skal få lov til å gjette hva er:-)



Her er utdrag fra anmeldelsene til VG, Dagbladet og Stavanger Aftenblad - spoilerfritt, men med hint om handlingen:

VG gir terningkast 4 og skriver:

"Robert Pattinson som ung, svett og rasende newyorker er langt å foretrekke framfor anemisk vampyrhelt med høyt hår. Men den vanskelige kjærligheten kommer han ikke utenom.

I «Remember Me» kombinerer han sinne og sårbarhet på en måte som vil imponere langt flere enn ungjentene som har fotfulgt ham siden «Twilight»-fenomenet tok av. Pattinson fanger essensen av «ung mann i drift» med bravur, i en film som beveger seg helt på grensen av det skamløst melodramatiske og slitsomt pretensiøse."



Dagbladet gir terningkast 3, og mener at "Filmens manus, skrevet av ferskingen Will Fetters, er pretensiøs søtsuppe. Første del består av «smart ass»-dialoger som ser bra ut som papir, men som på film fratar karakterene liv og avslører forfatterens tonedøvhet. Noe er galt når alle, inkludert Tylers 11 år gamle søster, utelukkende serverer sirlig utformede kvikkheter. Tylers hektiske kompis Aiden er verst: «I want a girlfriend, a wife, a divorce, and a mid-life stalking episode and an erectile dysfunction.»"

Men får likevel klump i halsen.


Alle bilder via Robsessed.

Stavanger Aftenblad gir terningkast 5 (Wohoo!) med overskriften: "Robert Pattinson er en sann prins", og skriver:

«Remember me» er klisjéklabbete, men uimotståelig, også fordi nykommeren Emilie de Ravin er det. Og til og med Pierce Brosnan.

"Historien er enkel som kafeteria-kaffi, men den tas ut i alle de små hjørnene hvor filmer egentlig blir til. Detaljene stemmer. Verdens kinogjengere vil egentlig dra av gårde for å se hvordan Robert Pattinson gjør det utenfor «Twilight», og de kommer til å få den overraskelsen de ønsker seg. Pattinson er en tøff sallan. Som vampyr funket han like høytidelig som 17. mai på krematoriet, men i «Remember me» mestrer den 24-årige briten den opprørske sida si med en elegant og rørende selvfølgelighet som drar historien gjennom også de mest forslitte passasjene."

Om halvannen time sitter jeg i kinosalen!




*Rob*



3 kommentarer:

  1. TRAILEREN ER HER JO!!!!!!!!! på Oprah sine hjemmesider! *Ser den igjen*

    http://www.oprah.com/oprahshow/Worldwide-Premiere-Watch-The-Twilight-Saga-Eclipse-Trailer-Video_1

    SvarSlett
  2. Sukk! Jeg vil se Remember me NÅ!

    SvarSlett
  3. Hei, takk for lenke!

    Jeg missa den jo med to-tre timer pga Remember Me. Men synes det var verdt det!

    SvarSlett