søndag 25. april 2010

Flere anmeldelser av Remember Me

Jeg hørte på Mørkets opplevelser på P2 i dag, og de ga Remember Me en skikkelig god anmeldelse. Anmelderen var til og med en utskremt, ung mann som ikke hadde noen forventninger - men som ble gledelig overrasket.

Dette skal jeg selvfølgelig bruke for alt det er verdt for å få med meg MIML på filmen!

Her er flere anmeldelser. Ikke alle er spoilerfrie, men det er ingen spoilere i de utdragene jeg har tatt med her.

Hvis du vil diskutere SLUTTEN med meg, gå hit.

P3's Birger Vestmo gir terningkast 4, og skriver: "Mange vil se filmen bare fordi Robert Pattinson spiller hovedrollen. Han bruker imaget fra Twilight, minus rødfargede linser og hoggtenner, men med samme lugg og egenskaper som posør. Twi-hards vil forhåpentligvis bli overrasket over spennvidden i spillet hans.

Han forsøker å være en ung, plaget sjel for 2010-tallet, litt som de tre figurene James Dean spilte på 1950-tallet, og Pattinson lykkes med mye."

Fra kinopoisk.ru.

Aftenposten gir terningkast 2, med tittelen Å så sørgelig: "Jeg tviler ikke på at Allen Coulter har forsøkt å lage en dyp film. Men like mye vil han vise frem den populære Robert Pattinson fra Twilight. I Remember Me skulle den unge stjernen få bryne seg på et eksistensielt drama – samtidig som han får kledd av seg på overkroppen ved flere anledninger." Ouch.

Via Robsessed.

Side2 synes Remember Me er et treffende ungdomsdrama, og gir terningkast 4: "Det er ikke fritt for at «Remember Me» føles som den er beregnet på de under 30, men dette er nettopp en slik film jeg ville hatt lyst til å se om jeg hadde tilhørt den aldersgruppen. Og for Pattinson-fans har denne mer enn nok nye sider av skuespilleren å by på. Filmen har en veldig «amerikansk» og nærmest pompøs slutt. Det er dens svakeste punkt. Men her er det nok hjerte, smerte og ikke minst intelligens til å få deg til å føle veldig, veldig mye. Og noen ganger er jo det det deiligste av alt."

Fra kinopoisk.ru.

Filmmagasinet gir terningkast 3, fordi: "...Denne filmen er kjedelige greier. Jada, helten deres presterer bra, han bærer faktisk dette oppblåste føleriet nesten på egenhånd og gjør mer enn det jeg hadde forventet av ham. Ok, han er fremdeles uferdig som skuespiller og mangler litt dybde og pondus i rolletolkningene sine, ikke så ulik en ung Brad Pitt, men star qualityen er udiskutabel.

Pattinson fyller bildene godt og har en unektelig kul attitude. Her viser Twilight-kjekkasen at han duger til noe mer enn å suge blod og se mørk og kjekk ut.

Men, dessverre står verken regien eller historien i stil. Dette er et småskårent og storymessig utdatert drama som hele veien prøver beinhardt å utgi seg for å være dypt og emosjonelt storslagent. Ughh. Mulig det funker som ei kule for noen, men for meg funker det i beste fall delvis, i små glimt."

Via Robsessed.

Adresseavisen gir også terningkast 3 og er ikke helt overbevist: "Twilight-smørbukk Robert Pattinson er denne filmens store publikumsattraksjon, ikke minst fordi han har samme plagede drag over fjeset gjennom det meste av «Remember Me» som i «Twilight». I «Remember Me» spiller han en ung, plaget og selvmedlidende sjel som sliter med sine overklasseforeldres forventninger, sorg over brorens selvmord og egen mangel på mening med livet. I et ganske åpenbart forsøk på å minne om James Dean sitter Pattinson med rufsete klær, sårt blikk og doven øl og røyker infernalsk i en rekke situasjoner som skalfortelle oss om hans sjelekvaler."

Via Robsessed.

Bt.no slutter seg til hylekoret med nok en 3'er: "Dette er Allen Coulters første spillefilm etter en lang karriere som regissør for fjernsynsdramaer – blant annet «Sopranos» og «Sex og singelliv». Om aldri så gode i sin sjanger, kjennetegnes de ikke av subtil historiefortelling. Og er det noe denne sentimentale historien hadde trengt, så er det nennsom regi og evne til å grave seg under alle klisjeene i manus.

Coulter evner ingen av delene. Det han derimot lykkes med, er å gi stoffet en gjennomgående melankolsk tone. Den er så kledelig at man nesten blir litt overbærende mot til filmens svakheter."

Også via Robsessed.

Dagsavisen høyner til 4: Et melankolsk, mollstemt melodrama om sorg og skadeskutte sjeler, som er betydelig skjørere og sårere enn markedskreftene forsøker å lede oss til å tro. Desto mer severdig...Robert Pattinson må nok belage seg for å være konstant akkompagnert av brunstige ungpikeskrik noen år til, men om han ønsker å markere seg som sin generasjons James Dean kunne han sannelig ha valgt en verre film enn dette...Han er fortsatt en «følsom bad boy» som spiller fra håret og ut, men fyren har absolutt magnetisme."