onsdag 30. juni 2010

TB anmelder Eclipsefilmen

Jeg spytter det ut med en gang: Jeg synes ikke Eclipse var f-a-n-t-a-s-t-i-s-k, episk, den mest perfekte filmen noensinne.

Det kan være at jeg hadde for store forventninger, at jeg var for opprømt, for trøtt (tidsforskjellen til Norge tar fortsatt livet av meg), eller at jeg så den sammen med to ikke-så-veldig-fans, og jeg tror jeg kommer til å elske den når jeg har sett den to, tre ganger til. For jeg tror det var meg og ikke filmen.

For jeg mener virkelig at Eclipse er den beste Twilightfilmen så langt. Den hadde ingen åpenbare feil og mangler eller pussigheter å ta den på. Selv om heller ikke Eclipse klarer å ta opp igjen magien fra Twilightfilmen, var den mye hippekulere og helstøpt enn New Moon (jo mer jeg tenker på det jo mindre sans har jeg for Chris Weitz sin film). Det var kjærlighet, action, hotness, skjorteløshet, hotness og alt en Twilightjente kan ønske seg. Dessuten likte jeg at vi var tilbake i blåtone-Twilightstemning. David Slade? Hell yeah. You're my man.



Via Eclipse Movie.

Ehhhh, så hva var det som ikke overbeviste?

Jo - problemet, hvis jeg kan kalle det det, er fortsatt at det handler om kjærlighetsdramaet mellom Edward, Bella og Jacob, men at det kjærlighetsdramaet fremstår som litt umotivert. Igjen. Så når filmanmelderen skrev i avisa USA Today i dag: "...it's still hard to see what all the fuss over ordinary Bella is about" skjønner jeg det. Litt. Jeg forstår heller ikke helt hva Bella driver med (som i at filmen ikke gir meg en god nok forklaring på). Kysse Jacob rett etter at hun forlovet seg med Edward? "I don't know what happened"? WTF? Men historien er jo sånn. Og kanskje det er litt lenge siden jeg var atten år.

Jeg tror bare jeg må akseptere at filmene aldri vil klare å fange opp den biten fra bøkene. Da jeg leste bøkene reagerte jeg ikke i det hele tatt.

Når det er sagt - og jeg sier igjen at Eclipse var den beste Twilightfilmen så langt - må jeg få fortelle at jeg hadde en herlig filmopplevelse. Ti minutter på motorveien, en avkjørsel, stupmørkt, og med ett, en diger kino midt ute i ingenting, Texas style, der en medium brus er halvannen liter og annenhver person hadde Twilightskjorter på. Litt skurrete og uklart (eller er filmen sånn?), ingen teksting, så ingen kuvøsemums, ei heller at "I'm hotter than you" ble oversatt til "jeg er kjekkere enn deg", som det visstnok er tekstet til i Norge. Dessuten fikk jeg endelig brukt Robert Pattinsonøredobbene mine, uten å være flau i det hele tatt. Det var en ren lykkeopplevelse.


Via Robsessed.

Så over til fanjentehylingen. Vi snakker tross alt om to timer Twilightherlighet og Robert Pattinson her!

Humoren er bedre i Eclipse. Der Chris Weitz var cheesy (som i Romeo & Juliescenen i klasserommet), var det mye gøyere når det bare var lagt inn replikker som "doesn't he own a shirt", "I'm hotter than you" og "So it isn't all about me?". Scenen der Bella forteller Charlie at hun er jomfru var også morsom. Jeg ble med ett fjorten år igjen og vred meg i stolen på Bellas vegne. Så. Flaut.

Stemningen, eller tonen, i filmen, som sagt, digget det.

Taylor Lautner gnistret som Jacob - igjen. Gutten er en filmstjerne. Men jeg syntes nesten alle gjorde en god, eller bedre, jobb enn tidligere. La meg ikke bruke altfor mye tid på Rob som Edward, eller la meg gjøre det. Eclipse-Edward var hottere enn New Moon-Edward, kanskje til og med nesten like hot som Twilight-Edward. Dessuten var han med i hele filmen, stort pluss he he, og selv om han var lidende stort sett hele tiden fikk han også lov til å være sint, sjalu, og smilende glad. Og det var han god på. For ikke å snakke om actionscener. Rob! Sjalusidramaet etter det ufrivillige kysset? Ahhhhhh. Sa jeg hot? Sånn gjennom-lerettet-hvordan-skal-jeg-overleve-Robert-Pattinson-hot? Jeg døde litt innimellom, rett og slett.


Fra Thinking of Rob.

Jeg synes også Kristen Stewart var god, særlig i de scenene der hun ble minnet på alvoret i valget sitt og det var trist og sårbart. Hun var også skikkelig god da hun kysset Jacob og vi bare forsto på blikket hennes at ja! ja! Bella elsker Jacob også! (Selv om jeg fortsatt ikke forstår hvordan hun kunne gå hen og kysse han der). Jeg liker godt at Bella stadig får mer spunk og fekter for seg selv - Jacob fortjente en på trynet da han kysseangrep henne, og hun står i mot Edward en del, selv om det fortsatt er litt å gå på. Men vi har da også Breaking Dawn å se fram til.

Jeg elsket all kyssinga mellom Edward og Bella og ikke minst frieriet og soveromsscenen, aka the leg hitch. Blomsterenga var litt ufrivillig komisk a la sjamporeklame (hvorfor, David Slade, når resten av filmen var så kjølig og mørk og hippekul? Var det en spøk? En referanse eller spark på leggen til Chris Weitz? Ditt forsøk på å overgå løpinga i skogen i New Moon - det lyktes i hvert fall ikke, heldigvis), men jeg likte samtalene, og særlig slutten, som viste at Bella tenker på seg selv (litt) og ikke bare er jomfru i nød som må bæres rundt og passes på hele tiden.


Via Irish Twilight Sisters.

Jackson Rathbone fikk endelig lov til å ikke bare gå rundt og se komisk og forstoppet ut, og gjorde en god figur. Jeg trodde jeg bare skulle se på håret hans, men det gjorde jeg ikke. Nikki Reed var god som Rosalie, og tilbakeblikket var hjerteskjærende. Jeg likte Bryce Dallas Howard som Victoria, og ikke minst Xavier Samuels som Riley.

Riley i regnet.

Fra Thinking of Rob.

Minst overbevisende syntes jeg Volturi var. De var liksom bare der og rotet rundt og var ikke like skremmende som i New Moon. Jeg synes også Bree er oppskrytt (ok, det er her jeg må innrømme at jeg enda ikke har fått lest ferdig den boka).

Kostymene og sminken var bra - totalt sett det beste så langt. Edward i svart t-skjorte eller olajakke er en vinner, selv om jeg savner pea coat'en fra Twilight. Sa jeg at han var hot? Jeg gjore visst det. The Cullens var skikkelig kule, og i actionscenene lignet de mer på actionfigurene sine enn på den søte familien vi er har blitt vant til. Og det er ikke en negativ ting. Det var litt teatersminke denne gangen også, og det glitres, men det har liksom blitt et varemerke jeg ikke bryr meg om lenger. Men what's up med parykkene? De driver milliardbutikk og så må Kristen Stewart gå rundt med det der? Den hårdotten distraherte meg en del, det gjorde det. Og da hun endelig fikk på seg en lue ble jeg skikkelig lettet.

Jeg savnet også noen småting, men det kan være fordi jeg har lest manuskriptet og hadde forventninger. Jeg savnet for eksempel scenen der Bella og Angela snakker om gutter, men i følge David Slade kommer den på dvd'en.

Jeg savnet også den delen av teltscenen der Edward forteller Jacob om valgmulighetene sine. Det var i manuskriptet!

Filmstemning!

Fra GoLowerThanDeep via Eclipse Movie.

Konklusjon: Twilight får ingen nye fans av det her. Jeg tror kanskje Eclipse er helt uforståelig for utenforstående. Men hvem bryr seg vel om det? Vi er da mange nok som vi er? Dessuten er vi critic-proof. Vi har fått to timer til med Twilightherlighet og det skal vi leve på lenge, lenge.

Jeg kommer til å se filmen en haug av ganger. Så kommer jeg til å kjøpe DVD'en og se den en haug av ganger. Om og om igjen. Og jeg vil ekse hvert minutt av det og jeg vil dø litt av Robert Pattinson hver eneste gang.

Og så er det bare 506 dager igjen til Breaking Dawn og monsterbabyer og Isle Esme og fjær i håret og whatnot.

Bring. It. On.

Det er sikkert en haug med ting jeg har glemt å si noe om, så det må jeg komme tilbake til, men nå skal jeg på Cowgirlmuseet, før jeg skal ut og se på ekte cowboyer håndtere kveg. Ja, seriøst:-)

Yihaa!!!!

9 kommentarer:

  1. Innom og mumler noe om at jeg har forsøkt å finne en fungerende torrent for å se filmen...selv i elendig tatt-opp-på-kino-kvalitet. No luck so far...så da er det bare å håpe på at det ikke tar måneder før kinoen i Windhoek klarer å grafse tak i filmen...

    Må bare innrømme at jeg også liktelikte LIKTE Twiligt...både boka og filmen...falt litt av i New Moon...og...datt enda mer av i fødselen i Breaking Dawn...

    Men håper filmen liksom kan gripe tak igjen...

    (en grunn til at New Moon ikke slo an hos moi må ha vært at Edward forsvant...)

    Enjoy resten av roadtrip'en!

    SvarSlett
  2. Takk:-)

    Jeg tror Eclipsefilmen logger deg på igjen - masse Edward der!

    Hvis du nå har slukt bøkene anbefaler jeg at du går på hjemmesiden til Stephenie Meyer og leser Midnight Sun. Det er Twilightboka (første tolv kapitler) fortalt fra Edwards perspektiv. Min favorittbok sammen med Twilight.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Kommentardel 1:
    Jeg har sett filmen på kino for tredje gang idag... i tillegg kommer de gangene jeg har sett den på min Ipod touch...
    Jeg blir mer og mer rørt for hver gang jeg ser den. Jeg ble rørt første gang også, men nå merker jeg at når jeg vet hva som kommer blir følelsene sterkere!

    Og detaljer blir tydeligere... Jeg elsker håret til Edward i første scene i the meadow, når han har ligget på bakken og setter seg opp... litt bustete liksom!

    Første scenen der Jacob blir introdusert! Musikken! Tøft! Akkurat som når Edward ble introdusert i New Moon :))

    Riley digger jeg! Han spiller jo kjempebra, jeg liker at det er mye om Riley! Jeg syns Victoria er for søt jeg, da... og parykken for uekte!

    Helt herlig at vi får se så mye til Jasper! Blikket hans når han følger med familien sin i treningskampen! Når han vinker Rosalie mot seg, og når han trener med Alice! Det er rett og slett utrolig sexy :)

    Rosalie som klin gæærn brud når hun skal drepe Royce! Ubetalelig!! Kjempestilig!

    SvarSlett
  6. Kommentardel 2:
    Scenen der Bella prøver å forføre Edward er den aller, aller beste! Jeg elsket den i boka! Den kunne bare vart mye lenger... de kunne gått mye lenger. Eller... nei, det kunne de ikke, for det gjør de jo ikke i boka!! *Glede seg til BD*

    Jeg er helt enig med deg i at det er rart å gå hen og kysse Jacob når hun nettopp har sagt ja til å gifte seg emd Edward. Allikevel syns jeg kysset er heftig og følelsesladd og så man på en måte kan forstå at hun også har sterke følelser for han også! Det er noe tiltrekkende med hele trekantdramaet her :) At Jacob insisterer på at Bella har følelser for han selv om hun nekter selv.

    Musikken i hele filmen blir bare bedre og bedre. Jeg hørte jo en del på den på forhånd, men nå liker jeg den enda bedre! Den passer kjempebra! Spesielt i scenen på soverommet til Edward, treningskampene, og Muse på avslutningsfesten hos Cullens selvsagt, hehe ;)

    Jeg liker egentlig veldig godt historien som ble fortalt om Taha Aki og Third Wife og hele den der! For den var ganske lang i boka. De har kortet den kraftig ned, men den var fullt forståelig! Og gøy å se litt andre vampyrer også, som den kalde mannen og den kalde kvinnen, Maria og de to andre kvinnene, Riley, Bree osv! Gleder meg til alle de nye som blir introdusert i BD!

    SvarSlett
  7. Kommentardel 3:
    Da jeg så filmen i dag ble jeg litt satt ut i teltscenen, for jeg leste et intervju med Rob i går der han forteller hvor vaneklig det var å spille inn den scenen… vanskelig i den forstand at han nesten ikke klarte å holde seg alvorlig og begynte å le hele tiden. Det var da han skulle si ”Could you at least attempt to keep your thoughts to yourself?” til Jacob! For han begynte å le hver gang fordi han syns ordet ”thoughts” og ”farts” var så like, hahaha! Taylor syntes IKKE det var morsomt i det hele tatt og kunne ikke skjønne hvorfor Rob syns ordene var så like. Det var dette jeg hadde i hodet da jeg så filmen i kveld, hohoho!! Kan tenke meg det er mye humor på setttet ja! Og da kyssescenen mellom Taylor og Kristen skulle spilles inn fikk Rob dagen fri. Han følte nesten som at noen var utro mot han og kom tilbake dagen etter og var litt sånn ”Nå.. hvordan var det da???” 

    Jeg klarer ikke å være så veldig kritisk jeg altså.. jeg var også litt trøtt første gang jeg så den, etter å ha sett de to første filmene først på kino og så Eclipse midnatt. Var trøtt og hadde vondt i rompa etter alle timene i kinosetet!!!! Men andre og tredje gang ble det så myyyye bedre, og det blir det sikkert fjerde og femte gang også!

    Jeg kommer sikkert på flere tanker om filmen, får bidra med litt etter hvert. Det blir i alle fall mye basert på følelser, og ikke så godt begrunnet egentlig.

    Jeg tror jeg deler opp dette innlegget jeg. Kommentarfeltet ditt tåler ikke så mye om gangen husker jeg ;)

    SvarSlett
  8. Jeg må si en ting til... da vi så alle tre filmene på rad på onsdag var det så tydelig at budsjettet var mye større på de to siste i fht den første. Det var nesten vondt å se all snikreklamen i Twilight!! Nestle, Google, diverse bookstores (Barnes and Nobles bl.a. mener jeg det var)osv... Og scener der klippene ikke var satt sammen så godt...

    Og så enda en ting til; Når jeg leser om Breaking Dawn leser jeg at det vurderes en 3D-versjon!! Jeg syns generelt det er morsomt med 3D, men jeg er jammen ikke sikker på om jeg vil sette brillene på nesa når jeg skal se BD, altså!!!! HVa syns du?

    SvarSlett
  9. Takk for mange gode observasjoner!

    Enig, enig og ENIG!

    Det som er skikkelig bra i Eclipse er alle de små detaljene - hvordan håret ser ut, om øynene er svarte eller ikke, det at vi ser vampyrsiden til the Cullens, morsomme små referanser, sånne ting som håret til Edward (sukk)...Enig i at Rosalie er helt herlig som hevnende brud, og i stedet for at det blir teit kommer setningen "jeg var litt dramatisk av meg på den tiden". Herlig.

    Han som spiller The Cold Man i Taha Aki-historien er forresten en-eller-annen gammel rocker eller gother (MIML visste hvem det er, ikke jeg :-)

    Og det intervjuet med Rob der han snakker om teltscenen MÅ jeg se!

    Jeg MÅ se Eclipse igjen også. Nå.

    Til den mulige 3-D versjonen av BD: Jeg er ikke noen fan av 3-D. Synes stort sett det er en jippogreie for å kunne lege på prisen på kinobillettene...Ja, det er fint og gøy i animerte filmer som for eksempel Coraline, men det ga meg ikke noe ekstra da jeg så Avatar.

    Jeg skjønner at folk vil ha 3-D i effektfilmer, action og kanskje sci-fi, men i BD? Det er jo fortsatt en kjærlighetshistorie?

    Dessuten vil jeg ikke at en dum plastikkbrille skal komme mellom meg og Edward på Isle Esme. Kremt. Jeg mener meg og Bella og Edward.

    SvarSlett