fredag 30. juli 2010

Eclipse, andre runde

I går fikk jeg endelig, endelig rotet meg på kino og sett Eclipse for andre gang. Det blir ikke den siste!

Jeg hadde med meg en venn som hadde ventet med å se Eclipse for å se den sammen med meg (så gøy!), en annen som er Team Jacob tvers igjennom, og også så filmen for første gang (barnefødsel er vel en gyldig grunn til å ha ventet så lenge:-) og ikke minst MIML, som trodde at vi skulle på Inception helt til vi sto i luka og kjøpte billettene. Men han tok det med fatning. Han er ikke Mannen-i-mitt-liv for ingenting:-)

Og etter mitt bittelitt lunkne førsteinntrykk første gang jeg så filmen, tenker jeg nå: Hva er i veien med deg, TB? Den var jo F-A-N-T-A-S-T-I-S-K!!! Jeg kan bare skylde på at jeg var så trøtt og i tåka at jeg ikke klarte å ta filmen innover meg første gang, det ble bare too much, jeg klarte ikke å la meg rive med så mye jeg hadde trodd på forhånd, men nå, denne gangen, var jeg med i hver sving og hver bølgedal og jeg elsket det.

Hvordan kan dette være galt?

Funnet hos Twilight Secrets.

Sist kjøpte jeg ikke kjærlighetstriangelet helt, og jeg er fortsatt ikke helt overbevist av Bellas "I don't know what happened" etter å ha kysset Jacob, men bortsett fra det aksepterte jeg premisset (ja, hun elsker begge og det må være litt fram og tilbake for å forstå det) i mye større grad nå. Min venninne Team Jacob var kjempefornøyd med Jacob - ikke bare eide han filmen (igjen), men han var mer edgy, bitrere, tøffere i tonen, og det var...hot. Jeg sier meg enig (selv om jeg hang meg opp i nesa til Lautner, var den sånn før?).

Jeg kan ikke argumentere mot det her heller:

Fra GQ via Eclipse Movie.

Det jeg også må si mye mer om er håret til Edward. Jeg innrømmer nok en gang min svakhet for Twilight-Edward og ikke minst Twilight-Edwards lugg. Den som står rett opp. Den som får meg til å smelte hver gang jeg ser et klipp fra Twilight. Ja, fortsatt. I mange av scenene i Eclipse er det mer en rufseluggdott ute og går, men - takk Rob (eller heller ikke takk Rob - ikke gjør meg så hot jeg greier ikke mer hyling - Pattinson, men frisøren hans, eller regissøren, eller whatev) - i de viktigste scenene er HÅRET der, dvs Edwardhåret, og hotnessfaktoren intakt. Jeg snakker scenene med svart t-skjorte (parkeringsplasshotness og Rageward), the leg hitch/frieriet, teltscenen og også (hvis jeg husker korrekt) etter at Victoria er død og i sluttscenen.

Hårdott-Edward.

Via ILBWS.

Hårfin-hotness-Edward. Du ser forskjellen!


Via Thinking of Rob.

Jeg ble dessuten enda mer rørt av hele frieriet enn sist. Det kan være forventningen til hva som kunne komme, jeg visste jo hva som ville skje, men jeg sitret helt fra Edward åpnet døra og Bella entet Cullenhuset. Jeg kjente det helt ut i tærne når de gikk opp trappen og inn på rommet til Edward - åhhh, som det minnet meg om Twilight også! - og hotnessen i kyssinga, skjorta som kneppes opp...(og så luremusa Edward som ikke vil, men du slipper ikke unna, skjønner du, Isle Esme er bare 476 dager unna)...og det hele avsluttes med at han løfter henne opp. Målløs. Må se den scenen hundre ganger til.

Her er slutten:

Fra EclipseMovieClips.

Alle likte Bella bedre. I denne filmen smiler hun til og med - opptil flere ganger. Og hun er i ferd med å vokse opp og virker mer tøff og bestemt enn før. Særlig slutten, der hun forklarer valget sitt, liker jeg godt.

Her har jeg et alternativ til den evige klagesangen om femtitalls-Bella-som-gir-opp-alt-for-en-fyr-er-en-skadelig-rollemodell-for-unge-jenter (selv om jeg ser hvor den kritikken kommer fra): Det går an å se Bella som en sterk, ung, jente med bein i nesa som tør å finne seg selv og gå sin egen vei på tross av forventninger, gruppepress, hva alle andre gjør. Hun tør å hoppe - uten sikkerhetsnett - og hvor mange av oss er det som tør å gjøre det i livene våre (flytte til Afrika eller en øde øy, ta den utdanningen som vil gjøre oss fattige på penger resten av livet, ta sjansen på den umulige kjærligheten, den som liksom ikke passet akkurat nå)? Og ved å velge den alternative veien finner hun seg selv. Hun kommer hjem. Da handler det fint lite om en fyr likevel, gjør det ikke?

Anbefaler også denne artikkelen om å hate å elske Twilight (men tross alt mest elske det) fra Filmpolitiet.

3 kommentarer:

  1. Hva var det jeg sa? F-A-N-T-A-S-T-I-S-K, ikke sant?
    På Akershus Festning var jo ikke stemningen noe å klage på heller! OG Alex Meraz var på festningen, og var HOT (men ikke så hot som Robward)og sa jeg at Alex viste fram abs?
    Har bare sett Eclipse to ganger, men den går ikke lenger i Molde (var det et stort sjokk?!). Bra at jeg drar til Oslo i dag, da!
    Veldig bra skrevet, forresten. Du traff spikeren midt på hodet ;)
    Noe jeg også synes var veldig bra med Eclipse, var at den hadde masse humor. *host* the "conversation" with charlie *host*

    SvarSlett
  2. ...OG jeg bare ELSKER frieriet. OG *sukk* da Edward løfter henne opp fordi han er så glad!
    Og, som du sa, Bella er sterkere i Eclipse. Det liker vi.

    SvarSlett
  3. Yup, nå gleder jeg meg bare til å gå på kino og se den igjen. Jeg har et par venner som vil se den, og deretter får jeg vel fortsette å gå på egenhånd. Med Twilight var det litt sånn at vi var et knippe fanatikere som samla oss i salen igjen og igjen i mange uker...Det ligger jo en sjarm i det også:-)

    Jeg fikk ikke med meg at Alex Meraz var i Oslo før etter at jeg kom hjem igjen. Så gøy! Han er jo den absolutt hotteste varulven, synes jeg. Skulle gjerne vært der ogsett litt abs. Hvordan fikk de han til å gjøre det? Bare spurte de om han kunne flashe dem?

    The conversation with Charlie...Noe av det flaueste jeg har sett på film på lenge. På en god måte.

    SvarSlett