mandag 30. mars 2009

Twilight Director's Notebook

Da har jeg endelig fått mitt eksemplar av Twilight Director's Notebook i posten. I boka forteller Catherine Hardwicke om hvordan filmen ble til. Du kan for eksempel se hvordan de planla og øvde inn scenen der Edward redder Bella fra bilen til Tyler, eller lære at været var så dårlig da de skulle spille inn scenen fra La Push, at de måtte filme den på parkeringsplassen i stedet for rundt leirbålet. Jeg visste heller ikke at damestemmen som synger når Edward entrer kantina tilhører søsteren hans, Lizzie.



Hvis du ikke vil kjøpe boka selv, så har robertandkristen.org scannet inn alle sidene. Selv synes jeg den var verdt hundrelappen.

For å være ærlig, synes jeg Catherine Hardwicke virker både litt sprø og litt for interessert i Rob (det siste er muligens en urimelig anklage fra denne kanten, men likevel). Her er mine observasjoner etter å ha eid boka i 20 minutter:

  • Boka innledes med hasjplantemaleriene til søsteren til Catherine. Dette forsterker min påstand om at en del avgjørelser ifht inspillingen ble foretatt i hasjrus.
  • I kyssescenen har KStew på seg t-skjorta til Catherine. Den har ikke blitt vasket - eller brukt (påstår Catherine) - siden. Jeg har ingen grunn til å tro at dette handler om at hun vil spare på lukta til KStew. Det er nok noen andre sin lukt hun hadde i tankene. Og jeg er sikker på at hun filmet scenen unødvendig mange ganger for å sikre seg litt.
  • Nikki Reed måtte lære seg å slå baseball med venstre hånd, slik at Catherine kunne filme henne fra hennes "beste side" (så da var vel alle nærbildene av den vrikkende - og jeg innrømmer fantastiske - rumpa hennes bare en tilfeldighet?)
  • Catherine designet Edible Art-salaten til Bella selv. Kommentar: "Feel free to use it to pick up hot guys at salad bars".
  • "One of my favorite days was watching Rob record. He sang the songs dozens of times, but no two takes were alike. The music seemed to flow from somewhere deep inside." Det er cirka her jeg forstår at Catherine ikke kan noe for det. Han bare har den effekten på folk.
  • "One night Rob improvised for an hour and a half on the piano, mesmerizing us with haunting melodies. Grown women actually cried." Men jeg synes fortsatt at det creepy at du sikler på han på denne måten når du faktisk kjenner fyren. Synes du ikke det er litt...flaut?



Noen søtt til slutt - Catherines kriterier for castingen av Edward. Resten er historie. Og tross alt, hun ga oss Robert Pattinson. Takk.

  • Pale skin
  • Looks like he is 17
  • Great actor
  • Great chemistry w/ Kristen
  • Best looking guy in the world

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar