fredag 20. november 2009

TB's innledende runde om New Moon: Min filmanmeldelse

Dette er bare en innledende runde.

Jeg skal se filmen om igjen allerede i kveld, og med Twilight forandret jeg mening hele tiden, og la merke til nye ting hver gang jeg så den. Men jeg lar det stå til og skriver det jeg tenker akkurat nå - førsteinntrykket mitt - med forbehold om at mitt syn på saken vil endre seg de neste dagene og ukene...Jeg liker nemlig å tenke og gruble og diskutere meg fram til et synspunkt, og så, når noen kommer med et kjempebra poeng, ombestemme meg. For så å ombestemme meg igjen når jeg har tenkt meg om litt til. Og sett filmen fjorten ganger. Samtidig som jeg rives mellom min besettelse for anything Twilight versus det jeg liker å tro er min objektive, kritiske sans.

New Moon var...overraskende. Og stort sett på en positiv måte. Den var...morsom! Og selv om jeg burde sett det komme, ble jeg likevel tatt litt på sengen av det, siden det tross alt er dystre, depressive New Moon vi snakker om. Favorittkomikk (om det var ment som det eller ikke): Bella flyr Virgin Airlines til Italia. Muahahahaha!



Produksjonen var bedre. KStew gjorde en mye bedre jobb en sist. Rob var - om mulig - enda hottere i sine få scener. Han var like hot eller hottere enn parkeringsplass - og skoleballscenene i Twilight, og selv om det var lebestift i New Moon også, var det ingen sminketragedier som i Twilight. Og han var skikkelig god som Edward. Sluttscenen...*yogapust*

Flauest: Jeg likte ikke Edwards ånden-i-flasken opptredener. Jeg døde litt første gang han dukket opp. Første gang Jacob tok av skjorta var også (det gode norske ordet) cheesy. I tillegg er det noen scener som matcher Twilights musikaldel (Lion&lambscenen) og Løvenes kongescenen (Cullenfamiliens forsvarsposisjoner mot James et al på baseballbanen), men jeg har fortrengt det og kommer tilbake til det ved en senere anledning. Det er uansett småting.

Tayob EIDE filmen. Volturi var bra. Quileutene var bra. Og jeg forstår ikke de som sier at filmen var så lang - eller langdryg - jeg skulle gjerne hatt en tre timers film med MER AV ALT.



Men - Twilightsagaen er en episk kjærlighetshistorie, og med alle sine gode elementer er ikke New Moon det. Det synes jeg heller ikke Twilight var (som jeg har skrevet om før).

Bella og Edward er hjerte smerte lidelse, ja, men (og dette ordet lærte jeg i en av gårsdagens filmanmeldelser) karaktermotivasjonen er fraværende. Hvorfor er Edward og Bellas kjærlighet så sterk og lidenskapelig? (Jeg vet svaret, for jeg har lest bøkene, og det er en av de best forklarte kjærlighetshistoriene jeg har lest, men filmen(e) får det ikke fram). Edwards forklaring når han dumper Bella er ikke troverdig for meg. Og når Bella kaster seg i havet fremstår det mer som om det er av ren kjedsomhet fordi Jacob er borte på Victoriapatrulje i tre dager (de har jo skværet opp allerede og han er sola i livet hennes osv osv) enn fordi hun har et mørkt hull i seg som må fylles av enda en flaskeånd Edwardhallusinasjon...I beste fall kan jeg si at juryen er ute og at jeg kanskje ombestemmer meg når jeg har sett New Moon om igjen. Men jeg har mine tvil.



Ok, jeg er kanskje litt urettferdig mot New Moon nå. Jeg vil jo så veldig at dette skal være bra. Men jeg har akkurat lest Twilightboka om igjen og der er kjærlighetshistorien bare så deilig og vakker og nydelig etablert. Kanskje det er urettferdig å gi Chris Weitz skylda for noe Catherine Hardwicke & co føkka opp i den første filmen?

Jeg må antakelig bare legge det bak meg, og tenke at Chris Weitz ikke kunne gjøre noe med det, og bare måtte late som om Twilightfilmen leverte og at kjærligheten mellom Edward og Bella er så sterk og selvforklarende at det ikke var nødvendig å si noe om den i New Moon. Men det er et paradoks for meg at jeg på tross av min største kritikk av Twilightfilmen - mangelen på den episke kjærlighetshistorien mellom Edward og Bella - akkurat nå synes Twilight overgår New Moon når det gjelder Edward og Bellas episke kjærlighet.



Konklusjon - den eneste kjærlighetshistorien som er fremstilt troverdig i Twilight og New Moon - som får tid og lov til å utvikle seg, og der kjemien tar pusten fra meg og gnistene spruter - er kjærligheten som vokser fram mellom Jacob og Bella i New Moon. Dette gjør underverker for filmen, ikke minst for at Jacob fortsatt skal fremstå som en reell konkurrent til Edward i Eclipse. Nå tror jeg virkelig at Bella elsker Jacob også, og at valget - selv om hun uten å nøle sier at hun velger Edward - er tøft. Det er dette jeg likte aller best med New Moonfilmen i natt.



Samtidig kjenner jeg - mens jeg fortsatt skriver dette, og sitter her og laster opp bilder fra filmen - helt ut i tåspissene at jeg ikke greier å være kritisk særlig lenge av gangen. Jeg er BEGEISTRET, UTMATTET og LYKKELIG. Jeg er om mulig enda større fan av Twilight i dag enn i går. Ingenting overskygger gleden over at New Moon endelig er her. Og hvor gøy det var å sitte i en elektrisk ladet kinosal og klappe og rope og plystre på skjorteløse Edward (ok, det var ikke meg, men kudos til hun som gjorde det) og få være en del av Twilightfenomenet. For når alt kommer til stykket er filmene i Twilightsagaen critic-proof.


Alle bilder fra Twilighters Anonymous.

For jeg får jo mine lykkestunder med Edward. Robert Pattinson er den hotteste fyren noensinne, og sånn er det bare. Jeg får mine femten minutter som Team Jacob og vel så det - og liker det, og ønsket det, selv om det er skremmende og overrumplende og antakelig ødelegger cred'en min som Edwardblodfan. Jeg får - som Bente skrev i går - endelig bilder av noe jeg til nå bare har sett i hodet mitt, og som jeg kan spinne videre på i min egen fantasi og ha til å illustrere bøkene neste gang jeg leser dem eller tenker på dem. For nå har jeg den perfekte Jacob i hodet mitt. Og stoff til nye Robfantasier. Og Quileutene. Og Volturi. For ikke å snakke om månedsvis med yotubeherlighet å se fram til...Og hva mer kan jeg kreve?

8 timer til neste gang jeg skal se New Moon. Wohoo!

42 kommentarer:

  1. Veldig bra innledende runde, Team Buffy :) Jeg er enig i det aller meste, og resten er vel bare en smakssak. Jeg liker f.eks. at Edward dukker opp når Bella er i fare, jeg liker det veldig godt!

    Det med Virgin Airlines hadde jeg ikke tenkt på, hehe. Jeg så det, men tenkte bare at det var snikreklame igjen, og skjøv det raskt ut av hodet ;)

    Kommentarfeltet hos Robsessed (posten der man kan kommentere filmen, posten ble vel opprettet igår) har mange innlegg der de forteller om hvor teit scenen der Bella er vampyr og løper i skogen med Edward (Alices syn) var. At hele kinosalen begynte å le... Jeg gruet meg til den scenen siden jeg hadde lest det, men jeg syns ikke det var teit i det hele tatt, jeg syns det var vakkert, jeg... (jeg påstår ikke at jeg er objektiv, da...)

    Det har også kommet kritikk på at filmen er uten humor... det er jeg som deg ikke enig i, det var flere morsomme episoder, noe jeg satte veldig pris på. Hele kino-sekvensen mellom Mike, Bella og Jacob f.eks. Og når Alice klager på at det lukter hund, det syns jeg var morsomt i bøkene og er glad de har tatt det med.

    Den scenen der Bella sitter på motorsykkelen med den fremmede mannen er vel ikke i boka, men det funket kanskje bedre som en overgang istedetfor å ta med at hun finner disse brukte syklene på en gård et annet sted... Helt greit at det ikke stemte med boka.

    Jeg syns smerten til Bella var perfekt skildret i filmen, for i traileren høres hun mer ut som en gris som skriker... glad for at det ikke virket sånn i filmen... Jeg ble iallefall skikkelig lei meg og tårene bare rant, og jeg irriterte meg noe helt jævlig over noen småjenter som kniste og sukket på helt feil steder i filmen...grrr.....

    Jacob... wow! Jeg er helt enig i at kjærlighetshistorien mellom Bella og Jacob bærer mye av filmen, og det er som du sier, det legger grunnlaget for det som kommer i Eclipse. Hvis ikke vi forstår forholdet mellom dem nå, vil det bli vanskelig å leve seg inn i det i Eclipse, der Edward og Jacob "konkurrerer" mye mer om Bella... Jeg gleder meg virkelig til å se disse scenene i filmen!!

    Volturiene er fantastiske. Skulle sett mer til disse!! Cullen-familien skulle jeg også gjerne sett mer av, men vi vet jo at det vil komme masse mer om dem i Eclipse...

    Jeg tror jeg velger å mene at filmen er et supplement til bøkene, jeg... Vi som kjenner historien har antakelig mest igjen for å se filmen?

    Uff, dette ble kanskje litt rotete kommentert, men sånn blir det når man bare skriver det man tenker her og nå. Jeg kommer sikkert til å lire av meg mer etterhvert, haha!!

    SvarSlett
  2. Takk for en lang og ryddig kommentar! Jeg er enig i at vi stort sett er enige:-)

    Jeg synes løpinga i skogen var fryktelig. Det hadde jeg helt fortrengt. Kanskje det var laget så sukkersøtt for å illustrere at Alice projiserer en fantasiversjon til Aro for å redde dem? Men det er vel å håpe på for mye.

    Kinoscenen med Mike var kjempemorsom. Men synes det var unødvendig å zoome inn på hendene...Poenget ble tatt, liksom (detaljer!). Synes også motorsykkelmannen fungerte.

    Kristen var veldig god på depresjon (for et sjokk:-), og jeg likte godt at det ble spilt som apati framfor hyling og grining. Helt greit at det ikke var tårevått. Det ble på en måte verre da.

    Ja.

    Ja.

    Godt poeng.

    Jeg diskuterer gjerne mer, jeg!

    SvarSlett
  3. Joda, det var sukkersøtt, men jeg syns det var på en positiv måte :) Heldigvis var det ingen i salen som gjorde narr av det...

    Det med hendene var egentlig litt morsomt, for det er jo helt nøyaktig som det er beskrevet i boken... Min kjære satt og humret under den scenen så han syns tydeligvis det var helt ok, hehe...

    Sluttscenen var perfekt... den sluttet akkurat der den burde slutte, det gikk et sukk igjennom salen...

    Jeg skravla hele veien hjem, forklarte Tore om imprinting og hva som skjer i de neste bøkene... han er bare passe interessert, men jeg tror han egentlig liker filmene... Han syns jeg litt gal, men samtidig forteller han gjerne kolleger om hva det er jeg drar han med på... Sp han er iallefall ikke flau over meg :)

    Her en morgen redde han opp sengene og kom og skrøt av det etterpå... jeg måtte jo selvfølgelig sjekke hva det er han har gjort, og joda.. sengene er pent redd opp, og på min pute har han lagt Vanity Fair-bladet mitt, hihi! Jeg er Team Edward OG Team Tore :))

    SvarSlett
  4. GO Team Tore!

    Min kjære mann syntes New Moon var fryktelig. Jeg tror han angret på hele greia fra det øyeblikket han entret kinosalen og så at det var mindre enn 20 menn i salen:-) Men han pleier ikke å synes at jeg skjemmer meg ut, altså, og tar ting med fatning.

    Hans reaksjon var at Taylor var for ung til at han kunne forstå at noen likte han, en "fjortis som surrer rundt med for mye muskler". Det hører med til historien at han inntil i går trodde Kristen Stewart var omkring 27 år. I tillegg var det kjedelig fordi jeg hadde fortalt han historien allerede - mer enn en gang.

    Men Twilight syntes han faktisk var ok, og han likte Volturi og syntes det lille han så av Edward var greit.

    Og det bringer meg over til poenget. Jeg sitter og leser anmeldelsen til Twilight Lexicon

    http://www.twilightlexicon.com/2009/11/20/alphies-review-of-new-moon/

    og kom synes jeg har sagt alt for lite om Robert Pattinsons tolkning av Edward. Veldig enig med leksikonet her. Det var så bra når han så ut som om han bare ville begynne å grine, men ikke fikk det til på begynnelsen. Hvor ødelagt han var i Volterra. Smerten Jane påførte han. Og igjen...ansiktsuttrykket i sluttscenen når han får en god ide.

    Her blir det spoling når dvd'en kommer!

    SvarSlett
  5. Kom akkurat hjem fra kino'n nå! Jeg er enig med dere begge jeg! Det var et par ganger jeg mentalt måtte legge til et par scener fra boka, men ellers gikk det greit. Og jeg syns Chris Weitz gjorde det kjempe bra med tanke på ulvene. Jeg er alltid så skeptisk til animasjon av ulver, de blir sjeldent vellykkede. Og jeg syns brevene til Alice var bra tillegg! (Hvis det var med i boka har jeg fortrengt det, jeg var i dyp kjærlighetssorg etter å ha mistet min kjære Edward.) Intimscenene var også veldig fine :)

    Men på en annen side tror jeg at jeg ikke liker Melissa Rosenberg. Noen ganger er manuset litt for brått, syns jeg. Og jeg nekter å skylde på skuespillerne, for de er kjempegode! Også burde vel øynene til Alice vært sorte når hun besøkte Bella? Oooooog hun burde luktet 'hund' med engang de klemte, burde hun ikke? De har fått med mye bra, men samtidig er det mye rart som er utelatt, som twilight lexicon nevner.

    Sluttscenen var jo nydelig. Og spennende. Spesielt der hvor han forstår at Bella nekter å gi seg og kjøper seg tid :) Samtidig hadde jeg virkelig likt å sett Daddy Swan bli superforbanna for motorsyklene. Meeeen en kan jo ikke få med alt fra bok til film. Heia forlovelse!

    Jeg syntes filmen var bra, men jeg tror anmelderne har rett; det er en film for fansen. Og du bør ha lest bøkene for å få følelsen av at filmen var superduper!

    SvarSlett
  6. Jeg synes også skuespillerne gjorde det beste de kunne, og pussighetene ligger mest i manus.

    Den verste scenen - som jeg fortrengte første gang - var drømmescenen der Alice 'ser' at Bella blir vampyr.

    Men filmen var mye bedre andre gang jeg så den!

    Det artige var at det var litt yngre folk i salen, og de var veeeeeldig opptatt av Taylor. Og venninna mi som er totalt Team Edward og nektet å tro meg da jeg sa at hun kom til å bli Team Jacob - litt - i løpet av filmen, hvisket til meg 2/3 uti: "Nå heier jeg på Jacob!"

    Morsomt: I salen, da Edward dumpet Bella og sa: "It will be as if I never existed", ropte en fyr: "BRA!" LMAO

    SvarSlett
  7. Åh. Jeg kom akkurat på en 'minor detail' som jeg elsket over ALT PÅ JORD. På kjøkkenet, etter 'the meadow scene' med varulver, vampyr og en nesten-død, møter Bella faren og Harry Clearwater. Og Bella forklarer at det ikke er bjørner, men megasvære ulver og Daddy Swan sier til Harry at det er på tide å dra ut å jakte litt... okej, nå kommer det: Harry har den ene hånda på bordet mens han forsiktig leker med pekefingertuppen på bordplata mens han sier seg enig til å gå ut å jakte. OG DET ER SÅ BRA!

    Ehm. Er det nå jeg burde legge til at jeg egentlig sitter med en eksamensoppgave og at hjernen gjør alt annet enn å konsentrere seg?

    SvarSlett
  8. Min erfaring er at det er i eksamenstiden man får gjort mest. Det er da man vasker huset, alfabetiserer bokhyllen og har tid til å dybdeanalysere tiårets, nei århundrets, viktigste popkulturelle fenomener:-)

    Jeg la ikke merke til hånda hans. Men skal se etter det neste gang.

    Jeg har helt glemt å nevne en av mine favorittpersoner i New Moon: Anna Kendrick som Jessica! Jeg digger henne.

    SvarSlett
  9. ...vil også nevne blikket til Jacob da han er på rommet til Bella og ser drømmefangeren over sengen hennes :) *sukk*

    Skal se filmen igjen imorgen. Og bare å vite det gjør jobbehelgen min litt lettere ;)

    SvarSlett
  10. Ja, det er sant TB. Mye som blir gjort, men ingenting er eksamensrelevant ;P
    Og dere har helt rett igjen, begge to!

    Bente, da må du huske å se etter hånda til Harry! ;D

    SvarSlett
  11. Jeg har ikke planlagt å se filmen igjen før onsdag. Men akkurat nå tror jeg ikke at jeg klarer å vente så lenge. Var på en annen film i kveld (2012 crap crap crap) og det kjentes helt feil.

    SvarSlett
  12. Hehe, følte du deg utro? ;)

    Ble forresten dere også litt beveget når de sa de elsket hverandre? Jeg ble tatt helt på senga jeg, de sa det jo ikke twilight, så tenkte at melissa var imot de ordene, eller noe sånt ;) Også sa de det så keitete..de var jo så søøøøøte.

    SvarSlett
  13. Jeg satt i salen, og så de samme trailerne (Sherlock Holmes og Avatar) og så ble de IKKE etterfulgt av New Moon. Ufint. Feil. Grusomt.

    Jeg har et fysisk sug i magen etter å se filmen en gang til. Og en gang til.

    Jeg ble faktisk ikke så beveget av at de sa at de elsket hverandre, men det var fint og naturlig og en slags lettelse at ordene ble uttalt.

    SvarSlett
  14. Jeg var og så filmen på nytt søndag kveld. Da filmen begynte tenkte jeg at dette er meg i min rus... jeg ruset meg rett og slett! Jeg visste at det ble litt over 2 timer i min egen verden hvor alt føles perfekt! Jeg regner med jeg holder ut til onsdag, da blir det matine på dagtid!

    Filmen var like bra denne gang, men jeg gråt ikke. Jeg gjorde nok det mest sist fordi det ble litt voldsomt etter den lange tiden med forventninger og lengsel osv osv ;)

    Rob var om mulig enda mer hot enn jeg tenkte sist! Han er rett og slett overjordisk vakker som Edward og jeg kan sitte og se på han i timevis tror jeg!!!! Rett etter "reunion"-scenen i Volterra er kanskje der han ser best ut, litt sliten og trøtt og grå og trist.

    Men jeg må bare tilbake til det jeg har mast om ang oversettelsen. Det er tydelig at vi her i både Tønsberg og Horten må ha fått et skikkelig dårlig førsteutkast av en oversettelse!!! Jeg synes nesten det må være verdt å klage på. Her er noen eksempler:

    - Alice skal ta bilde i selskapet og sier" Show me the love". Oversatt: "Kos med linsen!" What???

    -Edward før break-up-scenen der han sier "Come with me for a walk"(eller noe sånt) Oversatt: "Kom og bli med meg på tur" PÅ TUR??

    - Alice, Jacob og Bella i stua, Jacob har akkurat sagt" Don't get me upset" og ett eller annet om at ellers vet han ikke hva han kommer til å gjøre. Oversatt: "Ellers blir det ugreit!" UGREIT?? Folk lo i salen og gjentok ordet ugreit...

    - Og så den scenen der Bella kaller seg for cougar og sånn... det var rett og slett følgende: "Jeg driver ikke med sånn kuvøsemums!" WTF?????

    -Da de er på vei til Aro og gjengen, og passerer hun resepsjonsdamen som jobber for Volturiene (husker ikke hva hun heter...), og Bella sier: "Does she know?" (altså, vet hun at hun jobber for vampyrer). Oversatt: "Vet hun beskjed?" Ingen sier vel sånt idag vel???

    - På slutten da Bella sier at hun vil forvandles, men vil "wait until after the graduation", ble oversatt til:"..vente til etter dimisjonen".......

    Flere må vel være enig med meg i at dette er noe merkelig??? Og ganske irriterende! Jeg tenker iallefall at det hadde vært greit å fått en bedre oversettelse, og at det er rart at det er annerledes andre steder i landet. Det er sikkert noen som leser dette som skal se filmen ENDA flere ganger og som kan holde utkikk etter de samme oversettelsene... Om ikke annet, så ha det som et påskudd for å se filmen igjen. Rett og slett faglig begrunnet!

    Tilbake til selve filmen igjen da... denne gangen var det latter i salen i scenen der Bella er vampyr, hehe. Men jeg syns fortsatt den er helt fin jeg, da ;)

    La også merke til Harry Clearwaters finger som leker i bordplaten da han liksom sier seg enig i at de må ut og jakte på ulver, hehe...

    Og så syns jeg det er litt komisk når Edward, Bella og Alice går i heisen med Vlturiene. Litt sånn trykkende stillhet som det kan bli i en heis full av mennesker *fnis*

    Jeg er helt enig i at Anna Kendrick er kjempegod! Og det er flere som skulle ha fått lov til å gjøre mer utav seg i filmen...

    Jeg tenkte også på en annen ting... det er ingen som ikke har lest bøkene som vet hvilken evne Jasper har, og da kan de vel ikke skjønne noe av den kommentaren til Bella på skolen om at Jasper skal la være å tulle med stemningen eller hva det er hun sier (det var ikke det hun sa, altså, men dere skjønner hva jeg mener...) Vel, JEG forsto det, så who cares selvfølgelig...

    Scenen i skogen med jakten på ulver, samtidig som Jacob-ulv jakter på Victoria, Harry Clearwater blir angrepet og får infarkt, og Bella hopper i sjøen, er kjempeflott!! Utrolig flotte farger, musikk, natur osv. En veldg bra løsning å forklare hva som skjedde ved å vise alt parallellt på den måten. Bella kunne kanskje blitt "gjenopplivet" på en mer troverdig måte, men det er ubetydelige detaljer *kremt*

    Jeg liker også kjempegodt brevene til Alice (eller mailene, da) Jeg tenkte på det første gang jeg så filmen også, at det var en fin måte å få fortalt Bellas følelser på.

    Åh, jeg gleder meg så innmari til onsdag...

    SvarSlett
  15. Haha, jeg fikk ikke godkjent kommentaren min først, hadde visst for mange tegn... Vel, jeg tror jeg har sagt mitt i denne omgang uansett. Kommer tilbake når jeg kommer på noe mer ;)

    SvarSlett
  16. Da har vi fått avklart at det er tegnbegrensning på blogger. Jeg kan jo sjekke i innstillingene om det går an å gjøre noe med det:-)

    Jeg går med et konstant, fysisk sug i kroppen etter å se filmen igjen. Helt enig i at det er som en rus - med abstinenser når jeg ikke får nok. Dette er jo det største Twilightfix'et noensinne.

    Jeg tror ikke vi har samme oversettelse på filmen. Kjemperart. Kan det du ser være oversatt fra dansk eller noe? Eller er det samme person som oversatte Twilightboka til norsk? DET er en skrekkelig oversettelse! Norske fans som ikke leser gå godt engelsk hadde fortjent bedre.

    Rob i Volterra og Rob gående på parkeringsplassen helt først i filmen konkurrerer om hotteste Edward for meg. Jeg holder kanskje en knapp på lidende Robward (se, jeg klarer ikke å skille de to) i Italia, men det suget jeg fikk i magen da jeg så Edward igjen....Han er også hot under avstemningen når han står i trappa og lider og føler seg sviktet av familien sin.

    Det med Jasper skulle vært forklart i Twilightfilmen. De satser vel på at folk som forviller seg på kino uten å ha lest bøkene alltid har med seg ei venninne som hviskeforklarer alle ting underveis he he.

    Enig i at parallell/skog/hoppe i havetscenen var bra. Tror jeg skal kalle den musikkvideoscenen fra nå. litt sånn det føltes.

    A propos musikk. Jeg er som kjent ikke særlig bevandret, men musikken ble brukt litt rart, ble den ikke? Fra påtrengende til fraværende?

    Likte brevene til Alice - og at de ikke kom fram. Synes september-oktober osv var litt i overkant, men igjen - Kristen Stewart er god på depresjon. Virkelig bra spilt.

    60 timer til neste gang jeg skal se filmen.

    SvarSlett
  17. hahah! Herregud for noen oversettelser! Jeg ler meg i hjel! :D Jeg tror jeg la merke til en eller annen dårlig oversettelse på begynnelsen av filmen, og etter det fokuserte jeg mer på øvre halvdel av lerretet. (bortsett fra toppløs-scenene da. hiihiii)

    Men blir ikke Jaspers evner forklart i twilight? Det er jo en sequal, det forventes at man har sett første filmen. Man kan for eksempel ikke forstå gudfaren 2 uten å ha sett gudfaren 1 - bare for å ta en film som ikke bare hylende jenter liker :P Jeg gleder meg til mer Jasper i Eclipse! :D

    Jeg ble beveget på en slags flau måte jeg, når de sa de elsket hverandre. De sa det sånn skikkelig som en 'statement' isteden for å si det med følelser.. Akk ja. Må vel se den igjen for å få klarhet med meg selv om den scenen. Men det får bli en belønning etter eksamensperioden!

    SvarSlett
  18. Vet du TB, jeg ser på meg selv som ganske god på musikk og filmmusikk. Og jeg mener du har litt rett. I twilight var musikken veldig i bakgrunnen, og det passet veldig bra med filmen. Men i New Moon var det på en måte musikken som bar filmen, og den største grunnen til at jeg ikke syns det passa var at denne perioden i Bellas liv ikke hadde så mye musikk i seg. Hun takla jo ikke å høre på musikk. Jeg må sikkert se filmen igjen for å bestemme meg, men jeg tror jeg hadde likt mer instrumentell, ukjent musikk som fløt i bakgrunnen.

    SvarSlett
  19. Jeg føler meg med ett som en musikkjenner:-) Synes ikke musikken var dårlig, absolutt ikke, men bare litt malplassert.

    Jaspers evner ble IKKE forklart i Twilight. Når Edward og Bella er ute og går langs elva forklarer Edward Bella om tofu og evnene til Alice, men sier ikke noe om Jasper. Det kommer heller ikke fram når Alice og Jasper kjører Bella til Phoenix.

    Jeg tror kanskje de såvidt nevnte det nå bare for å få sagt det før Eclipse. Kanskje det blir bedre forklart da?

    En ting til jeg likte! Jacobs "Stay the hell out of my head".

    SvarSlett
  20. Ja, sant det! Jeg så twilight før jeg leste boka, og selv om jeg har sett filmen alt for mange ganger, blander jeg fortsatt.. Hvor mange feil må de dekke over etter første filmen egentlig? ;P Men ja, de forklarer det sikkert før han lærer de å sloss. ÅHERREGUD. JEG GLEDER MEG!

    Neida, musikken som er i New Moon er ikke dårlig! Og alle artistene er veldig flinke, men det er som du sier noe litt underlig med plasseringen og fokuset..

    Haha, ja ass! Og når han sa have to go, got a vampire to kill. Han smiler så lurt der! :D

    Også var det vel noen som nevnte at filmen hadde mye 'hell' i seg.. Husker ikke hvor jeg leste det men..

    SvarSlett
  21. Det var jeg som skrev om HELL! Du leste det hos meg!!! LOL

    http://teambuffy.blogspot.com/2009/11/vatikanet-anmelder-new-moon-vi-kommer.html

    SvarSlett
  22. hahahaah!. jeg har lest for mange anmeldelser SORRY :D jeg er helt borte i eksamensmodus!! jeg lover å skjerpe meg!

    SvarSlett
  23. Jaså, du leser andre blogger enn TB? NEIDA, bare tuller. Synes bare det var gøy:-)

    Lykke til på eksamen!

    SvarSlett
  24. Hehehe.. Jeg lytter da, i allefall! ;)
    Jo, takk for det! :)

    SvarSlett
  25. Ååå, jeg som skrev så langt innlegg inatt! Hvor ble det av tro?? Det var da virkelig her tidligere på dagen? Jeg ser jo at dere har svart på innlegget mitt da, hehe, men selve innlegget er borte vekk!

    Jeg fikk helt hetta da hun jeg skulle på kino med onsdag sendte melding idag om at hun måtte utsette det (det er en prioriteringssak spør du meg, men...) og selv om jeg var helt "cool" og bare skrev at "klaaart det går bra, si ifra når det passer en annen dag, du" så la jeg samtidig en plan for hvem som er neste på lista mi! Sendte melding til søstrene mine og de bet på kroken og blir med! *puh*

    Jeg regner med at jeg etter dette vel får gå alene og se filmen, og det gjør sikkert ingenting. Mange som går på kino alene vel...?

    SvarSlett
  26. Innlegget ditt var her - ble både lest og kommentert! Så underlig. Sensurert av blogger LOL

    Dette må jeg undersøke nærmere.

    Jeg så Twilight sikkert fire ganger alene på kino i februar/mars. Det var typisk meg, en 11-åring med pappa, og 6-8 tenåringspar med mer eller mindre utskremte kjærester. Happy times.

    SvarSlett
  27. 5 minutter senere.

    Finner ikke ut hva det kan være. Jeg er jo den eneste som har tilgang til å fjerne ting, og det har jeg altså IKKE gjort.

    SvarSlett
  28. Det var jo såvidt jeg fikk det igjennom her, var over 4000 tegn *rødme*

    SvarSlett
  29. Et tips fra datakjæresten min. På google kan innlegget mitt søkes opp. Nedenfor sammendraget er det en knapp som heter BUFRE. Hvis vi klikker på den, kommer Googles "sikkerhetskopi" opp. De tar et bilde av siden en gang i blant, men jeg vet ikke hvor ofte. Når jeg bufrer innlegget kommer siden slik den så ut 20. nov opp, men da var det enda ingen kommentarer. Men hvis vi bufrer siden hver dag fremover, kan det være at vi får opp et bilde av hvordan siden så ut i går, da kommentaren din var her.

    Ellers aner heller ikke han hvordan dette kunne skje, men det må være noe med blogger, siden flere enn deg og meg har sett og kommentert det du skrev, og at det nå er borte hos alle sammen.

    Jeg planlegger forøvrig å skrive en ny anmeldelse etter 3. gangs visning i morgen. Wohoo!

    SvarSlett
  30. HerreRob, TB. Jeg er fullstendig blåst! Jeg har jo den forsvunne kommentaren til Bente på e-post! Jeg får jo alle innlegg og kommentarer i e-postkassa mi, slik at det er superlett å følge med på hva som skrives og å kunne svare på det kjapt...

    Beklager altså, det er noe med å ikke se skogen for bare trær. Nå repostes det herved:

    SvarSlett
  31. Bentes kommentar, del 1november 25, 2009

    Jeg var og så filmen på nytt søndag kveld. Da filmen begynte tenkte jeg at dette er meg i min rus... jeg ruset meg rett og slett! Jeg visste at det ble litt over 2 timer i min egen verden hvor alt føles perfekt! Jeg regner med jeg holder ut til onsdag, da blir det matine på dagtid!

    Filmen var like bra denne gang, men jeg gråt ikke. Jeg gjorde nok det mest sist fordi det ble litt voldsomt etter den lange tiden med forventninger og lengsel osv osv ;)

    Rob var om mulig enda mer hot enn jeg tenkte sist! Han er rett og slett overjordisk vakker som Edward og jeg kan sitte og se på han i timevis tror jeg!!!! Rett etter "reunion"-scenen i Volterra er kanskje der han ser best ut, litt sliten og trøtt og grå og trist.

    Men jeg må bare tilbake til det jeg har mast om ang oversettelsen. Det er tydelig at vi her i både Tønsberg og Horten må ha fått et skikkelig dårlig førsteutkast av en oversettelse!!! Jeg synes nesten det må være verdt å klage på. Her er noen eksempler:

    - Alice skal ta bilde i selskapet og sier" Show me the love". Oversatt: "Kos med linsen!" What???

    -Edward før break-up-scenen der han sier "Come with me for a walk"(eller noe sånt) Oversatt: "Kom og bli med meg på tur" PÅ TUR??

    - Alice, Jacob og Bella i stua, Jacob har akkurat sagt" Don't get me upset" og ett eller annet om at ellers vet han ikke hva han kommer til å gjøre. Oversatt: "Ellers blir det ugreit!" UGREIT?? Folk lo i salen og gjentok ordet ugreit...

    - Og så den scenen der Bella kaller seg for cougar og sånn... det var rett og slett følgende: "Jeg driver ikke med sånn kuvøsemums!" WTF?????

    -Da de er på vei til Aro og gjengen, og passerer hun resepsjonsdamen som jobber for Volturiene (husker ikke hva hun heter...), og Bella sier: "Does she know?" (altså, vet hun at hun jobber for vampyrer). Oversatt: "Vet hun beskjed?" Ingen sier vel sånt idag vel???

    SvarSlett
  32. Bentes kommentar, del 2:

    - På slutten da Bella sier at hun vil forvandles, men vil "wait until after the graduation", ble oversatt til:"..vente til etter dimisjonen".......

    Flere må vel være enig med meg i at dette er noe merkelig??? Og ganske irriterende! Jeg tenker iallefall at det hadde vært greit å fått en bedre oversettelse, og at det er rart at det er annerledes andre steder i landet. Det er sikkert noen som leser dette som skal se filmen ENDA flere ganger og som kan holde utkikk etter de samme oversettelsene... Om ikke annet, så ha det som et påskudd for å se filmen igjen. Rett og slett faglig begrunnet!

    Tilbake til selve filmen igjen da... denne gangen var det latter i salen i scenen der Bella er vampyr, hehe. Men jeg syns fortsatt den er helt fin jeg, da ;)

    La også merke til Harry Clearwaters finger som leker i bordplaten da han liksom sier seg enig i at de må ut og jakte på ulver, hehe...

    Og så syns jeg det er litt komisk når Edward, Bella og Alice går i heisen med Vlturiene. Litt sånn trykkende stillhet som det kan bli i en heis full av mennesker *fnis*

    Jeg er helt enig i at Anna Kendrick er kjempegod! Og det er flere som skulle ha fått lov til å gjøre mer utav seg i filmen...

    Jeg tenkte også på en annen ting... det er ingen som ikke har lest bøkene som vet hvilken evne Jasper har, og da kan de vel ikke skjønne noe av den kommentaren til Bella på skolen om at Jasper skal la være å tulle med stemningen eller hva det er hun sier (det var ikke det hun sa, altså, men dere skjønner hva jeg mener...) Vel, JEG forsto det, så who cares selvfølgelig...

    Scenen i skogen med jakten på ulver, samtidig som Jacob-ulv jakter på Victoria, Harry Clearwater blir angrepet og får infarkt, og Bella hopper i sjøen, er kjempeflott!! Utrolig flotte farger, musikk, natur osv. En veldg bra løsning å forklare hva som skjedde ved å vise alt parallellt på den måten. Bella kunne kanskje blitt "gjenopplivet" på en mer troverdig måte, men det er ubetydelige detaljer *kremt*

    Jeg liker også kjempegodt brevene til Alice (eller mailene, da) Jeg tenkte på det første gang jeg så filmen også, at det var en fin måte å få fortalt Bellas følelser på.

    Åh, jeg gleder meg så innmari til onsdag...

    SvarSlett
  33. Himmel, var det så mye *knis*

    Gleder meg til ny anmeldelse, da skal jeg hive meg på og bli med! Så den for tredje gang idag, hadde med søstrene mine og de ELSKET den!

    Og heldigvis var det ny oversettelse på denne versjonen! Det så mye bedre ut, og jeg slapp å miste konsentrasjonen ;)

    SvarSlett
  34. Så akkurat New Moon for tredje gang - ny kino, ny sal - og tror du ikke jeg fikk kuvøsemumsversjonen!

    Det er TO versjoner (minst) av oversettelsen i omløp. Begge har flere feil - noe av det samme og noe forskjellig - begge har feks oversatt 'du blir aldri kald' til 'du blir aldri forkjøla', og andre ting er forskjellig. Kuvøsemums er det verste.

    Jeg husker ikke alt nå, jeg ble bare så satt ut LOL

    Skal tenke mer på det neste gang jeg ser filmen (fredag).

    SvarSlett
  35. kuvøsemumsversjonen?! :D Hahaha. JEG VIL IKKE PÅ KUVØSEMUMSVERSJONEN. Lurer på om det går an å forhøre seg om hvilken oversettelse som blir sendt når. Og om det går an å kreve pengene tilbake hvis man blir lurt på feil versjon. Og hvorfor i alle dager er det to versjoner? Er det vanlig?

    Åh, dere er så heldige som har råd og ikke minst tid til å dra på New Moon hele tiden!

    SvarSlett
  36. Ikke fortvil, Ane.

    Nå er det ikke lenge til filmen kan lastes ned fra nett vil jeg tro. Det løser i hvert fall det økonomiske spørsmålet:-)

    SvarSlett
  37. Hehe, nei. Det blir en flott dag! ;D

    Hum. Det googlenavnet mitt endrer seg hele tiden, uten at jeg egentlig går inn for å skifte det. Jaja.

    SvarSlett
  38. Og jeg som trodde det stadig var nye mennesker innom og kommenterte, og så er det de samme, gamle igjen og igjen!

    Bare tuller - setter veldig pris på dere, vet du:-)

    Blogger lever tydeligvis sitt eget liv, og har primadonnanykker. Det er frustrerende, men samtidig litt koselig for meg, siden det minner meg om en høyt elsket bil jeg hadde en gang, men som gikk i stykker hele tiden og bare startet når den selv ville...

    SvarSlett
  39. :) Jeg trur jeg snakker for alle som følger deg når jeg sier at vi setter pris på det seriøse arbeidet ditt og! For min egen del har jeg ingen andre å snakke twilight og dets herligheter med.

    Ntå. Memory lane er en koselig gate! :)

    SvarSlett
  40. Ad kommentaren som forsvant, den er tilbake!

    Robsessed, som også bruker blogger (ingen sammenligning forøvrig, jeg er en lus i gudinne Gozde's hode) har hatt samme problem

    http://www.robsessedpattinson.com/2009/12/are-your-comments-being-deleted.html

    SvarSlett