onsdag 18. november 2009

De første filmanmeldelsene av New Moon, også kjent som kule, unge menn overgår hverandre i å klage over Twilightsagaen

Hola! Bente - som fikk meg til å begynne å lese de første filmanmeldelsene av New Moon i stedet for å gå hjem fra jobben (pluss: Det ser ut som om jeg jobber overtid. Minus: Ingen så meg, for alle har gått hjem. Whatev: Forskjellen er at jeg blogger fra jobben i stedet for hjemmefra, altså egentlg ingen forskjell!).

Nok om meg.


Fra roflrazzi.

De første filmanmeldelsene av New Moon har altså kommet, og vær oppmerksom på at det kan være spoilere her - litt avhengig av hvor mye du har sett/lest om filmen fra før. Gjennomgangstemaet er at dette er en film for meningheten, med noen skikkelig gode slakt innimellom. Og med gode slakt mener jeg at de mest kritiske anmeldelsene ofte er de morsomste. Dessuten er jeg fan av ytringsfrihet - inkludert her på bloggen min, selv om jeg kan være dypt uenig i det som skrives.

Det handler om unge, kule, velartikulerte og mannlige kritikere som forsøker å overgå hverandre i å klage over Twilightuniverset generelt, og New Moonfilmen spesielt av typen "Jacob is running with wolves you see. He’s hanging around with some equally buffed Calvin Klein ad types in the woods, all of which has so much homoerotic subtext to it that it makes those locker room scenes in Top Gun look positively wholesome in comparison." eller "Edward seems content to pose and look vaguely nauseous, which in view of the script is understandable."

Det blir også spennende å se hva NRK's filmpoliti sier i morgen - jeg har allerede begynt å diskutere med dem LOL


Fra halloweendog borte hos roflrazzi.

Nettstedet Rotten Tomatoes gir en oversikt over flere anmeldelser, og foreløpig er 5 av 6 positive.

Scifimoviepage.com er kritiske, og skriver blant annet: "Of course the whole “becoming a vampire” thing is an in-your-face metaphor for “Bella losing her virginity.” This makes the two Twilight movies the two most painful movies about a chick wanting to pop her cherry audiences have ever been made to sit through in the history of cinema. Edward’s sister wants to “do it” for Bella, but Bella says no, she wants Edward to “do it”. Edward says no, they should wait a bit longer, which is definite proof that he isn’t really a teenager boy.

(Don’t buy the virginity metaphor thing? Consider the following: author Stephanie Meyer belongs to the religiously conservative Mormon group. The books are huge with 14-year-old girls. The biggest issue for 14-year-old girls are when, and with whom, they are going to lose her virginity. The rest of us know that losing one’s virginity is probably the most underwhelming five minutes in one’s entire life.)"


Fra Mandy Burkey hos Twilight Sucks!!!

Jacob og Bella får også unngjelde:

"Enter Jacob Black (Taylor Lautner) who has spent a lot – and we mean a LOT - of time in the gym in-between movies. “Wow,” says Bella. “You’re really buff, Jacob. What are you, like, sixteen?” Actual dialogue, folks. The athletic and life-loving Jacob decides that what he needs is a miserable, spirit-crushing girlfriend who sucks the very life from the room she is in like a veritable black hole."

Jeg synes det er morsomt og velskrevet i all sin surhet, jeg, og anbefaler å lese hele greia. Og dessuten er jeg enig i - og trøster meg med - denne konklusjonen. Jeg mener siste halvdel av konklusjonen: "This is still one of the silliest movie franchises out there and one which is totally critic proof."


Fra Michael Rey hos Twilight Sucks!!!

Dailymail.co.uk er enda mer kritisk, men er ikke like artig å lese, og filmanmelderen kan umulig ha lest Twilightsagaen når han/hun (det er sikkert en mann:-) skriver: "Her father is supposedly the chief of police, but when Bella disappears into the woods for hours, and a semi-naked man emerges holding her in his arms, he can’t be bothered to ask any questions." Ehhh...kanskje fordi det er Charlies bestevenn Billy som har foreslått at Sam skal lete etter henne? Og at Charlie kjenner Sam?

Til slutt fant jeg denne via movie-moron.com:


Fra moviepreviewcritic.

Her er min filmanmeldelse av Twilight fra i vår (det ble aldri noe mer!).

Moren min har også anmeldt Twilight.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar